luni, 16 martie 2009

Carol al II-lea şi Elena Lupescu: În exil

luni, 16 martie 2009
După fuga din ţară, Carol şi Elena Lupescu au călătorit prin America Latină, stabilindu-se în final la Estoril, Portugalia. Prin vânzarea obiectelor furate din patrimoniul Coroanei, cei doi au devenit posesorii unei averi impresionante, ducând mai departe o viaţă de lux. Carol şi Elena s-au căsătorit în 1947 la Rio de Janeiro, însă după numai 6 ani regele moare de cancer, fiind înmormântat în capela regilor din Estoril. Elena Lupescu a trăit în Portugalia până la 30 iunie 1977.

Următorul fragment este dintr-un interviu cu Monique Urdăreanu, văduva ministrului de Palat în timpul lui Carol al II-lea, Ernest Urdăreanu. Interviul l-am găsit în ziarul Ziua şi a apărut în 2006.

'' Doamna Urdareanu, imi puteti spune in ce imprejurari i-ati intalnit pe Regele Carol al II-lea si pe Elena Lupescu?

Monique Urdareanu: I-am intalnit prin sotul meu. Pe el l-am cunoscut mai intai. I-am intalnit in anul in care m-am casatorit cu sotul meu, Ernest, 1944. Aveam doar 18 ani si ma aflam in Mexico, unde familia mea decisese ca as fi mai la adapost decat in Europa.

 Cum a reactionat Elena Lupescu cand v-a intalnit? Era mai in varsta ca dumneavoastra, nu-i asa?

Monique Urdareanu: Da, desigur, era cu 25 de ani mai in varsta. M-a primit cu bratele deschise. Mi-a spus: "Eu nu am avut copii niciodata, de acum incolo vei fi fata mea". M-a primit in viata ei cu multa generozitate. Avea o inima buna, adora copiii... Era o persoana indaratnica cateodata. Incapatanata in chestiuni ce i se pareau importante, dar buna la suflet.

Ce imi puteti spune despre relatiile lor cu rudele? Elena Lupescu avea rude in Romania?

Monique Urdareanu: Da, avea un frate cu care tinea ceva contact. Regele Carol isi adora baiatul, pe Mihai. Dar relatia nu era apropiata, caci Mihai fusese influentat sa se tina la distanta de tatal sau. Asa cred eu, cel putin. Voia mult sa-si vada fiul, dar dupa plecarea din Romania nu l-a mai intalnit niciodata. Si cateodata era catranit din cauza acestei raceli, dar Elena ii lua intotdeauna apararea regelui Mihai ca o leoaica. Eu nu am auzit-o niciodata vorbind ceva rau de regele Mihai. Nu stiu de ce regele Mihai s-a purtat atat de distant. Am auzit ca nu-i placea de tatal sau. Regele Carol a incercat de multe ori si era gata sa-si intalneasca fiul oriunde, dar regele Mihai a refuzat intotdeauna. Cineva trebuie sa-l fi influentat. Stiu cat de greu era pentru rege, caci am asistat la multe discutii pe tema asta.

Ce imi puteti spune despre interesele culturale ale regelui si ale Elenei Lupescu?

Monique Urdareanu: Uriase, cel putin ale regelui. Era un mare amator de lectura, muzica, arta. Elena nu in aceeasi masura. Dar el era o enciclopedie vie.
[...]
O femeie cu astfel de comportament trebuie ca avea si alte trasaturi de caracter interesante...

Monique Urdareanu: Da, ii placea sa argumenteze. Era o luptatoare verbala, dar prietena loiala. Prietenia noastra nu a insemnat ca nu am avut si altercatii din cand in cand. Dar le depaseam apoi, caci loialitatea invingea in cele din urma. Elena era, de fapt, o prietena loiala tuturor prietenilor. Nu divulga niciodata vreun secret, nu vorbea de rau, nu tinea ranchiuna. A fost si o sotie devotata, si iubita. Regele a adorat-o pana in clipa mortii si s-a purtat cu ea ca un cavaler pana la sfarsit. Erau intotdeauna atenti unul la nevoile celuilalt. Imi aduc aminte cum regele, indiferent in ce colt al camerei se afla, daca vedea ca Elena incerca sa-si aprinda o tigara, se repezea pe data sa i-o aprinda el. Moartea regelui i-a cauzat un soc puternic. De altfel, si sotul meu a slabit 10 kg in cateva saptamani. Apoi a trait o viata foarte retrasa, nu a fost interesata de nici o alta relatie cu vreun barbat. Se ducea aproape zilnic la biserica Sao Vicente si se odihnea langa catafalcul lui. A donat mult din ce avea acestei biserici. ''

Există întotdeauna două versiuni ala aceleiaşi poveşti. Elena Lupescu - o vampă speculantă, cu o propensiune morbidă către lux sau o soţie devotată, generoasă şi bună la suflet? Sau ambele? Relaţia lui Carol şi a Elenei poate fi uşor un subiect de film. O obsesie pentru care nimic altceva nu mai conta - nici chiar soarta unei ţări.

Interviul integral cu Monique Urdăreanu aici.
Alte surse: Wikipedia, www.cs.kent.edu

Cristi

0 comentarii: