joi, 8 aprilie 2010

Istoria publicitatii: epoca premoderna

joi, 8 aprilie 2010
Publicitate s-a facut de cand lumea. Putem spune chiar ca sarpele din gradina raiului a fost primul brand manager. Oriunde si oricand a existat un produs de vanzare, s-a simtit nevoia de a-l face cunoscut musteriilor. Inca de prin anul 3000 i.e.n, in Babilon se foloseau tablite de lut pentru a face reclama unor bunuri si servicii. Vechii egipteni utilizau papirusurile pentru a anunta recompensele promise pentru returnarea sclavilor fugiti. Grecii au adaugat muzica artei publicitatii. Pe strazile oraselor grecesti puteai intalni strigatori, insotiti de muzicanti, care anuntau sosirea corabiilor cu vin sau alte produse. Si cum dupa o carafa de vin merge o vizita la bordel, in ruinele orasului Pompei s-a descoperit o tablita care promova un astfel de asezamant bahic.

Strigatorii erau folositi si in Evul Mediu si, pentru ca populatia nu stia sa citeasca, magazinele erau dotate cu imagini care sa sugereze produsele comercializate: un costum pentru croitorie, o potcoava pentru fierarie etc. Publicitatea a facut un pas inainte odata cu inventarea tiparului pe la mijlocul secolului XV. Se foloseau afise si fluturasi in scopuri publicitare, iar in 1472 o bucata de hartie distribuita manual anunta vanzarea unei carti de rugaciuni.

In Anglia secolului XVII, apar primele reclame in ziare. Acestea promovau, in principal, carti si medicamente. Predecesorul agentiilor de publicitate moderne este considerat magazinul lui Volney B. Palmer din Philadelphia, SUA (1840). Acest magazin era specializat in achizitionarea de spatii de publicitate in diverse ziare, spatii care erau vandute apoi celor interesati sa-si promoveze produsele.

O industrie a publicitatii incepe sa se dezvolte de pe la mijlocul secolului XIX, odata cu progresele tehnologice ale revolutiei industriale care au permis o inflatie de bunuri si servicii, precum si largirea pietelor.

Dar despre asta in episodul urmator.

Surse: Wikipedia, www.abm.ro, www.epublicitate.net
Dan Petre, Introducere in publicitate, Ed. Comunicare.ro, 2004
Mark Tungate, AdLand. A global history of advertising.

Foto: Flyer din Japonia care promoveaza un medicament traditional numit Kinseitan (1806)
Sursa: Wikipedia

Cristi 

1 comentarii:

Irina spunea...

foarte tare articolul! astept continuarea :P